reklama

Cyklotrasy bez hraníc? Neverím.

Po niekoľkých rokoch sa stávam znovu Bratislavčankou a vraciam sa sem plná nádejí, že sa naša slovenská metropola pomaly stáva skutočne európskou.  Nezávisle od počtu bavorákov na cestách, mladých mužov v ružovom tričku s krokodílom alebo pólo jazdcom, hustoty hlúčikov zahraničných návštevníkov, ktorí sa spolu s nami musia podkýnať o kamenné kocky každoročne nanovo rozkopanej dlažby pešej zóny korza, dávajúc si pozor aby do nich nenarazil ešte aj turistický „vláčik", vyhýbajúci sa kaviarenským terasám.  Úplne iné maličkosti mi nahovárali, že Bratislava je na dobrej ceste.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Jednou z nich bolo zapojenie Bratislavy do Európskeho týždňa mobility. Do rúk sa mi dostal propagačný leták k tejto akcii, v ktorom sa primátor hlavného mesta, Andrej Ďurkovský, usmieva z fotografie a prihovára obyvateľom, zdeľujúc, ako rád by čo najčastejšie počul, že sú ľudia v meste spokojní a že ho teší „že si hlavnú myšlienku Európskeho týždňa mobility - Zlepšenie mestskej klímy, osvojili nielen viaceré mestské organizácie, ale aj inštitúcie a jednotlivci z externého prostredia či komerčnej sféry." Ďalej leták vymenováva niekoľko trvalých opatrení, ktoré magistrát spolu s partnermi pripravil. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nakoľko ma téma mobility v meste zaujíma nielen z osobného ale aj z profesného hľadiska a bola som zvedavá, čo sa robí v Bratislave naozaj pre to, aby sa dopravná situácia zlepšovala, vybrala som sa v pondelok večer do Primaciálneho paláca na prednášku s témou „Cyklotrasy bez hraníc v Bratislave" spojenú s diskusiou. V prízemnej miestnosti paláca, s nie veľmi dobrou akustikou, vystúpilo asi päť prednášajúcich za účasti menej ako 50 poslucháčov. Prednášajúci predstavili projekt lávky pre peších a cyklistov, ktorá by mala spojiť Devínsku Novú Ves a rakúsky zámok Schloss­hof, pani architektka zo Správy telovýchovných a rekreačných zariadení hlavného mesta SR Bratislavy sa pochválila s niekoľkými stovkami metrov novej cyklotrasy, Regionálna Rozvojová agentúra Senec - Pezinok prišla s plánom súčasných aj plánovaných cyklotrás a pán Findl z CykloEko upozornil na novo vydanú publikáciu Cyklosprievodca: Okolie Bratislavy a nový systém značenia cyklotrás v bratislavskom lesoparku inšpirovanom rakúskym značením. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre objektívnosť zdôrazňujem, že išlo o pozitívne snahy jedincov alebo organizácií, z ktorých pravdepodobne väčšina má k bicyklovaniu veľmi blízky vzťah. Ale keď ma zaujímalo ako to vyzerá s využívaním bicykla ako dopravného prostriedku vrámci Bratislavy - mesta a čo robí mesto pre to, aby vyšlo nielen v ústrety cyklistom ale aby podnietilo ľudí bicykel využívať ako dopravný prostriedok, dostalo sa mi rozpačitej odpovede. Bratislava je vraj veľké mesto a preto je to problém, cesty nie sú dostatočne dimenzované, aby sa dalo počítať aj s cyklotrasami. Odpoveď sa mi zdala pomerne absurdná, ale možno z toho dôvodu v hláškach na propagačných materiáloch, ako „Trčíš v zápche? Neverím, Odložíš pneumatiky? Neverím Prídeš peši? Neverím" bicykel nefiguroval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako je však možné, že oveľa väčšie mestá ako Bratislava považujú bicykel za plnohodnotný mestský dopravný prostriedok a jeho zapojenie do mestskej infraštruktúry aktívne riešia? V Paríži, Barcelone aj iných mestách sú dokonca k dispozícii zadarmo bicykle jeho obyvateľom, ktorí si môžu bicykel použitím čípovej karty na určitú dobu zapožičať. Pre tých, ktorí využívajú vlastné bicykle sa mestá snažia zabezpečiť dostatok parkovacích miest minimálne pred školami a inými verejnými budovami. Internetová stránka mestskej hromadnej dopravy v Londýne vám nájde najvýhodnejšiu cestu aj v prípade, že chcete použiť bicykel alebo ísť peši. Vodiči, tiež nie vždy najohľaduplnejší, si musia zvykať na cyklistov, ktorí v mnohých prípadoch jazdia po tých istých poddimenzovaných vozovkách a rešpektovať ich. Všetko závisí len na ochote a snahe urobiť niečo pre to, aby sa problém riešil a Bratislava nie je žiadny svetový unikát, kde by to nemohlo fungovať, ak je o to záujem. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záverom optimisticky uvedenej prednášky je, že Bratislava, ako mesto nemá vypracovanú žiadnu reálnu stratégiu na podporu alternatívnej dopravy a snahy jednotlivých organizácií nie sú zjednotené a zastrešené nejakou koncepciou, ktorá by dávala optimistický výhľad do budúcnosti na túto problematiku. Smutné je, že medzi prednášajúcimi chýbal Ing. Vladimír Mikuš, vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy, alebo hocikto iný, kto je kompetentný urobiť v danej problematike výraznejší posun dopredu. Pán primátor by si mal uvedomiť, že pre to, aby obyvatelia mohli byť spokojní vo svojom meste, musí fungovať skutočný dialóg. A ľudia, ktorí sú volení do svojich funkcií sú tam volení v prvom rade pre to, aby hájili ich práva občanov a slúžili ich záujmom. Ak ich ale názor občana nezaujíma a sú veľmi spokojní, že ich šofér služobného auta bezpečne odvezie vyhýbajúc sa verejným diskusiám rovnako šikovne ako cyklistom na cestách, Bratislava nebude nikdy fungovať ako iné normálne európske mesto. Opustila som Primaciálny palác kriesiac zbytky nádeje voliac alternatívnu dopravu. Ešteže bývam tak blízko, že som mohla prísť peši. 

Nina Bartošová

Nina Bartošová

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

architektka Zoznam autorových rubrík:  ArchitektúraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu